Les dues metàfores que he escollit per explicar són: La metàfora tutorial:L'ordinador com a tutor i la Metàfora de la construcció:l'ordinador com alumne.
La metàfora tutorial diu que l'ordinador podria formar part totalment del procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. Anys enrere es parlava de "maquines d'enseyar" que funcionaven sense la supervisió del docent fent-se càrrec de la seva activitat, i podien instruir perfectament l'alumne.
Aquestes màquines no van tenir èxit però més tard va tornar l'interés per aquesta utilització.
L'ordinador té la capacitat de reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i el mestre. Hi ha aspectes semblants entre el funcionament d'alguns programes i la interacció a classe.
Aquesta podria ser la seqüència :
- Iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor).
- L'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle.
En la creació de programes tutorials es té present la individualització en l'aprenentatge. Pel que fa la individualització, resulta dificil detectar el tipus d'error comés per l'alumne i les seves necessitats concretes, on en molts casos és l'alumne qui valora quin és el seu nivell de coneixement.
Actualment a les escoles es fan servir poc els tutorials.
En la metàfora de la construcció, remarca l'ordinador com a alumne. Apareix l'ordinador centrar en l'alumne. És l'alumne qui controla la màquina i no al revès.
És l'alumne qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha fet.
Papert, o Piaget , resalten la importància dels processos on l'alumne descobreix i apren, i parteix de la idea de que ensenyar abans d'hora impedeix que el nen descobreixi, inventi i construeixi.
En moltes ocasions s'ha qüestionat que l'aprenentatge exclusivament autònom per descoberta , sigui la millor manera per aprendre,
Entre el més tradicional , on és el mestre qui ensenya tot el que ha d'aprendre o bé on el nen es qui descobreix, investiga, explora en solitari per aprendre el que vol saber, o trobem una altre opció on el mestré té un paper diferents fins ara, de recolzament de l'aprentatge. Parlariem d'una descoberta guiada.
Per tant la funció del mestre seria seguir el procés de treball del nen, i quan ho trobés convenient,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada